Wielka Brytania stała się w ostatnich latach bardzo popularnym kierunkiem wyjazdów Polaków, a Londyn wyrósł na duże skupisko Polonii. Mieszkając w tym mieście lub odwiedzając go w celach turystycznych warto zajrzeć do Muzeum Królewskich Powietrznych Sił Zbrojnych mieszczącego się w dzielnicy Hendon na terenie byłego lotniska wojskowego i cywilnego. Początki tego lotniska i w ogóle brytyjskiego lotnictwa wiążą się z osobą Claude Grahame White, który na początku XXw. postanowił, że poświęci się swojej pasji życia i będzie budował samoloty. Jego konstrukcje zainteresowały wojsko i legły u podstaw rozwoju brytyjskich sił powietrznych. Na terenach warsztatów Whita powstało lotnisko będące ważnym ośrodkiem wojskowym i cywilnym przez długi czas. Ostatni samolot odleciał z Hendon w 1957 roku. Na miejscu lotniska miało powstać osiedle, ale po wielu latach dyskusji powstało Muzeum Lotnictwa.
Muzeum mieści się obecnie w trzech olbrzymich hangarach i wciąż ma się powiększać. Najnowszy z nich został otwarty w grudniu 2003 roku, sto lat po udanym locie braci Wright i poświęcony jest „milowym krokom w lotnictwie“. W hangarach prezentowane są samoloty (zdecydowana większość o konstrukcje oryginalne), bomby, punkty dowodzenia, specjalistyczne pojazdy używane w bazach lotniczych. Jeden z hangarów jest w całości poświęcony Bitwie o Anglię.
Obok samolotów angielskich prezentowane są konstrukcje niemieckie, amerykańskie a nawet japońskie. Czasowe ramy kolekcji sięgają początków lotnictwa a kończą się niemal na współczesności. Pomieszczenia są ogrzewane, oświetlone i wyłożone specjalną wykładziną. W każdej sali wystawowej zorganizowane są toalety i miejsca na chwilowy wypoczynek.
Ekspozycje są doskonale zorganizowane pod względem orientacji. Tablice, mapy, kierunkowskazy wszystko w kilku językach, prowadzi zwiedzających od jednego eksponatu do kolejnych wystaw. Całość uzupełniona jest świetnie funkcjonującym systemem informacji komputerowej. Ogromna ilość monitorów sterowanych dotykowo pozwala aby każdy zainteresowany, mógł się zapoznać się z danymi każdego prezentowanego na hali eksponatu. Całość wzbogacana jest filmami, zdjęciami i rysunkami technicznymi. Zapraszamy do krótkiej wizyty w tym niezwykłym muzeum. Fotografie - Katarzyna Macutkiewicz klasa IV TE
Wprowadzenie i opisy zdjęć - Wojciech Brański FOTOGALERIA
1. Claud Graham White - prekursor lotnictwa brytyjskiego 2. Wejścia do Muzeum RAF strzegą dwaj bohaterowie bitwy o Anglię Supermarine Spitfire (z lewej) i Hawker Hurricane (z prawej) 3. Rekonstrukcja warsztatu Claudea Grahama White 4. Widok ogólny jednego z hangarów Muzeum - na pierwszym planie jedna z pierwszych konstrukcji Claudea Grahama White 5. Widok ogólny jednego z trzech hangarów Muzeum
6. Widok ogólny hali na - dalszym planie niemiecki samolot myśliwski
Messerschmitt Bf 109 7. Dwupłatowy brytyjski samolot myśliwski z końcowego okresu I wojny światowej
8. Ten sam samolot w innym ujęciu
9. Niemiecki dwupłat z I wojny światowej
- zwraca uwagę wielobarwny kamuflaż
10. Dwuosobowy samolot bombowo-rozpoznawczy
z końcowego okresu I wojny światowej
11. Dwuosobowy samolot z okresu I wojny światowej
- w tylnej kabinie sylwetka strzelca - obserwatora
12. Brytyjski dwupłat z okresu międzywojennego 13. Samolot myśliwski z okresu I wojny światowej
- dobrze widoczne strzelające przez śmigło karabiny maszynowe chłodzone cieczą systemu Hirama Maxima 14. Samolot obserwacyjno-łącznikowy Auster 15. Samolot szkolno-treningowy Harvard 16. Służba ochrony lotniska 17. Dwusilnikowy lekki bombowiec Douglas Boston Havoc 18. Dwusilnikowy, średni bombowiec z okresu II wojny światowej 19. Kadłub samolotu wielozadaniowego Anson 20. Widok ogólny hali - z lewej strony
u dołu samolot bombowo-rozpoznawczy De Havilland Mosquito 21. Samolot bombowo-rozpoznawczy De Havilland Mosquito 22. Widok pokoju odpraw z okresu bitwy o Anglię 23. Samolot bombowy B-25 Mitchel 24. Samolot bombowy Vickers Wellington 25. Bomba lotnicza dużego wagomiaru 26. Samolot bombowy Avro Lancaster 27. Tylne stanowisko strzeleckie samolotu bombowego Avro Lancaster 28. Diorama przedstawiająca lotniczą, gumową łódź ratunkową, tzw. „dinghy” 29. Samolot szturmowy Hawker Typhoon 30. Hawker Typhoon 31. Samochód osobowy używany na angielskich lotniskach 32. Samolot myśliwski North American P-51 Mustang - widok z góry 33. Samolot myśliwski North American P-51 Mustang - widok z przodu 34. Samolot myśliwski North American P-51 Mustang
- zbliżenie na godło indywidualne maszyny 35. Samochód ciężarowy Austin K2 w wersji sanitarnej używany na lotniskach 36. Niemiecki samolot myśliwski Messerschmitt Bf 109 37. Z tyłu po prawej niemiecki samolot odrzutowy Messerschmitt Me 262 38. Japoński samolot myśliwski Kawasaki Ki 100 39. Brytyjski samolot odrzutowy
z końcowego okresu II wojny światowej Meteor Mk.III 40. Lekki samochód zwiadowczy Humber MK.III
stosowany przez RAF w Afryce 41. Ten sam pojazd w innym ujęciu 42. Samolot szkolno-łącznikowy De Havilland Chipmunk T10 43. Eksperymentalny samolot odrzutowy 44. Brytyjski bombowiec odrzutowy
- nosiciel broni atomowej Avro Vulkan 45. Kabina pilotów brytyjskiego bombowca odrzutowego
- nosiciela broni atomowej Avro Vulcan 46. Odrzutowy silnik lotniczy prezentowany
pod skrzydłem samolotu bombowego Avro Vulcan 47. Przekrój bomby kasetowej BL 755 48. Współczesny samolot wielozadaniowy Eurofighter Typhoon 49. Na drugim planie Hawker Harrier
- samolot pionowego startu i lądowania 50. Wojskowy samolot odrzutowy w barwach pustynnych
- uwagę zawracają złożone końcówki skrzydeł 51. Fotel katapultowy - współczesny sposób
awaryjnego opuszczania samolotów wojskowych 52. Wyrzutnia rakiet przeciwlotniczych na skraju lotniska - Muzeum
|