Innowacja pedagogiczna„Odkrywamy nowe potrawy i smaki – kuchnie różnych narodów”projekt edukacji kulinarnej dla zawodu technik żywienia i usług gastronomicznych W roku szkolnym 2018/2019 w Zespole Szkół Gastronomicznych w Białymstoku została opracowana i wdrożona innowacja pedagogiczna – autorski program zajęć kulinarnych w ramach projektu edukacji kulinarnej „ Odkrywamy nowe potrawy i smaki – kuchnie różnych narodów” dla zawodu technik żywienia i usług gastronomicznych.
Inspiracja do wprowadzenia innowacji pedagogicznej w klasie drugiej Technikum Gastronomicznego, zawód – technik żywienia i usług gastronomicznych pojawiła się w celu uatrakcyjnienia oferty edukacyjnej szkoły. Innowacja pedagogiczna poszerza i pogłębia wiedzę gastronomiczną, pobudza i rozwija zainteresowania kulinarne oraz doskonali umiejętności praktyczne. Umożliwia poznanie innych kuchni narodowych, których nie ma w programie zajęć z technologii gastronomicznej w klasie trzeciej. Obejmuje materiał z zakresu kuchni angielskiej, niemieckiej, amerykańskiej, tajskiej, indyjskiej i tureckiej. Innowacja promuje aktywne metody nauczania. Proponowana innowacja pedagogiczna została przygotowana właśnie po to, aby rozwijać zainteresowania kulinarne. Działanie to było możliwe poprzez realizację projektu edukacji kulinarnej „ Odkrywamy nowe potrawy i smaki – kuchnie różnych narodów”. Zakres projektu obejmował opracowanie materiału dotyczącego wybranej kuchni różnych narodów w formie prezentacji multimedialnej, zaplanowanie potrawy zgodnie z tematem projektu, sporządzenie zapotrzebowania na surowce i półprodukty niezbędne do produkcji określonej ilości potrawy, sporządzanie, porcjowanie, podawanie i ocenę wykonanej potrawy oraz prezentowanie wyników swojej pracy. Udział w zajęciach kulinarnych pozwolił zatem uczniom rozwinąć zainteresowania kulinarne, nauczył planowania, organizacji pracy, sporządzania, podawania i oceny jakości potraw. Uczeń wzbogacił swoją wiedzę z zakresu kuchni innych narodów, których brak w programie zajęć z technologii gastronomicznej w klasie trzeciej, a korzystanie z receptury gastronomicznej pozwoliło mu osiągnąć z pewnością znakomity efekt końcowy w postaci gotowej potrawy. Innowacja pedagogiczna realizowana była w cyklu 6 spotkań kulinarnych w bloku trzygodzinnym, raz w miesiącu, w czasie wolnym od zajęć edukacyjnych, w okresie od 13 grudnia 2018r. do 23 maja 2019r. Uczestniczyli w niej uczniowie z klasy II TF Technikum Gastronomicznego, a mianowicie: Ambrożek Miłosz, Bukrym Natalia, Fiedorczuk Szymon, Gajdowska Martyna, Grabowska Izabela, Kalenik Gabriela i Kuczyńska Aleksandra. 13 grudnia 2018 r. odbyły się pierwsze zajęcia kulinarne, na których uczniowie z klasy II TF Technikum Gastronomicznego przedstawili w formie prezentacji multimedialnej zebrany i opracowany materiał z zakresu charakterystyki kuchni angielskiej, a mianowicie: - Zwyczaje żywieniowe Anglików.
- Cechy charakterystyczne kuchni angielskiej.
- Surowce i przyprawy stosowane w kuchni angielskiej.
- Charakterystyka potraw kuchni angielskiej.
- Najbardziej znane potrawy kuchni angielskiej.
17 stycznia 2019 r. odbyły się drugie zajęcia kulinarne, na których uczniowie z klasy II TF Technikum Gastronomicznego przedstawili w formie prezentacji multimedialnej zebrany i opracowany materiał z zakresu charakterystyki kuchni niemieckiej, a mianowicie: - Zwyczaje żywieniowe Niemców.
- Cechy charakterystyczne kuchni niemieckiej.
- Surowce i przyprawy stosowane w kuchni niemieckiej.
- Tradycyjne potrawy kuchni niemieckiej.
7 lutego 2019 r. odbyły się trzecie zajęcia kulinarne, na których został przedstawiony zebrany i opracowany materiał z zakresu charakterystyki kuchni amerykańskiej, a mianowicie: - Zwyczaje żywieniowe Amerykanów.
- Cechy charakterystyczne kuchni amerykańskiej.
- Surowce i przyprawy stosowane w kuchni amerykańskiej.
- Potrawy i napoje charakterystyczne dla kuchni amerykańskiej.
7 marca 2019 r. odbyły się czwarte zajęcia kulinarne, na których uczniowie z klasy II TF Technikum Gastronomicznego przedstawili w formie prezentacji multimedialnej zebrany i opracowany materiał z zakresu charakterystyki kuchni tajskiej, a mianowicie:
- Cechy charakterystyczne kuchni tajskiej.
- Surowce i przyprawy stosowane w kuchni tajskiej.
- Tradycyjne potrawy kuchni tajskiej.
4 kwietnia 2019 r. odbyły się piąte zajęcia kulinarne, na których uczniowie z klasy II TF Technikum Gastronomicznego przedstawili w formie prezentacji multimedialnej zebrany i opracowany materiał z zakresu charakterystyki kuchni indyjskiej, a mianowicie: - Cechy charakterystyczne kuchni indyjskiej.
- Surowce i przyprawy stosowane w kuchni indyjskiej.
- Tradycyjne potrawy i napoje kuchni indyjskiej.
23 maja 2019 r. odbyły się szóste zajęcia kulinarne, na których uczniowie z klasy II TF Technikum Gastronomicznego przedstawili w formie prezentacji multimedialnej zebrany i opracowany materiał z zakresu charakterystyki kuchni tureckiej, a mianowicie: - Rys historyczny kuchni tureckiej.
- Cechy charakterystyczne kuchni tureckiej.
- Surowce i przyprawy stosowane w kuchni tureckiej.
- Potrawy i napoje charakterystyczne dla kuchni tureckiej.
Autorzy projektu po prezentacji zadawali pytania z zakresu przedstawionego materiału i otrzymywali informację zwrotną od słuchaczy. Zadaniem uczestników projektu było: - zaplanowanie potrawy zgodnie z tematem projektu
- sporządzenie na podstawie receptury gastronomicznej zapotrzebowania na surowce i półprodukty do produkcji określonej ilości potrawy
Uczniowie pracowali w zespołach, dobierali surowce do sporządzania potrawy i dokonywali ich oceny jakości, organizowali stanowisko pracy zgodnie z obowiązującymi wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska, dobierali sprzęt i urządzenia do sporządzania potrawy oraz zastawę stołową do ekspedycji potrawy, sporządzali zaplanowaną potrawę, porcjowali, dekorowali, podawali i oceniali wykonaną potrawę. Uczniowie bardzo aktywnie uczestniczyli w zajęciach prowadzonych metodą projektów. Podczas wykonywania ćwiczeń praktycznych przestrzegali zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, dbali o higienę osobistą i produkcji, oszczędnie gospodarowali surowcami, współpracowali w zespole. Sporządzone wyroby były bardzo smaczne i estetycznie podane. Tempo pracy było odpowiednie. Na zajęciach kulinarnych panowała twórcza i miła atmosfera. Z analizy ankiety ( karty samooceny ucznia ) przeprowadzonej wśród uczniów w celu sprawdzenia skuteczności nauczania oraz pozyskania informacji zwrotnej o efektach i atrakcyjności zajęć wynika również, że wszyscy uczniowie byli bardzo aktywni, potrafią sporządzać zaplanowaną potrawę, a na zajęciach pracowali z przyjemnością. Uczniowie w trakcie zajęć:
Wszystkim uczestnikom zajęć kulinarnych serdecznie dziękuję. Olszewska Elżbieta
|